Teco
- Adres:
Kurumsal
Mitolojide birçok durumda, bir ruh durumunu yansıtmak için kullanılan hayvan simgeleri; hayvan simgesiyle insan konumu arasındaki ideolojik bir ilişkiyi gösterir. Kahramanın savaş durumundaki çılgınlığını tasvir etmek için seçilen hayvanlar hem az sayıdadır, hem de ciddi bir biçimde derecelendirilmişlerdir. Bunlardan en önemlileri sırasıyla arslan ve yırtıcı kuşlardır.
Aslan, temel kişiliktir. Tam anlamıyla bir kahramanlık simgesidir. Cesaret, soyluluk, katı bir onur anlayışıyla ölümü küçümseme gibi aristokratik değerleri dile getirir, düşman birliğine karşı koyan, yalnız bir bireyin niteliklerini yüceltir.
Yırtıcı kuş ise daha çok hızı vurgular. Kuş imgesi hiçbir zaman gereksiz yere gündeme gelmez. İşaret ya da alamet olarak , her zaman tanrıların insanlara gönderdiği bir mesajı içerir. Türk mitolojisinde de karşımıza çıkan kuş motifinin Tanrı Kara Han ve Tanrıça Ak Ana'nın, genellikle kartal olarak yorumlanabilecek Kara Kuş ve Kuğu olarak yorumlanabilecek Ak Kuş ile örtüştüğü görülmektedir.
Eski Türk topluluklarında kuş olup uçmak ifadesinin ölmek kavramını ifade etmesi önemli bir yansımadır. Bu ayrıca Tanrı ve zaman bütünleşmesine bir göndermedir. "Zamanı Tanrı Yaşar…" Kanatlar sonsuzluğun ve gökyüzündeki gücün simgeleri haline gelmiştir. Hatta kuş imgesi o kadar önemlidir ki Oğuzlar tarafından yırtıcı kuşlar, yirmi dört kavmin simgesel resimleri (ongon) olarak kullanılmıştır. Kaşgarlı Mahmud bu yırtıcı kuşların isimlerinin sık sık insanlar tarafından kullanıldığını belirtir ve günümüz Türkiye'sinde de bu gelenek devam etmektedir.
Tarih öncesi çağlardan itibaren Anadolu'da bol miktarda hayvan temsilleri görülür. Hititler'e baktığımızda Alacahöyük önemli bir örnek oluşturur. Aslan, kent girişlerini koruyan güctür (Boğazköy Kapısı, Geç- Hitit Sarayı). Gaziantep'e 113 kilometre uzaklıktaki Yasemek'de 3500 yıllık Hitit taş ocağı ve heykel atölyesi bulunmaktadır. Bu açık hava müzesinde her yerde yeleli, kanatlı aslan heykelleri görmek mümkündür. Yaklaşık 9000 yılı aşkın bir geçmişe sahip Diyarbakır Surlarında ise arslan motifleri mücadele, güç ve üstünlük sembolü olarak kullanılmıştır. Buradaki arslan figürleri hareket ve dinamizm yüklü bir anlayışla yapılmıştır. Ayrıca Mezopotamya sanatında da çok kullanılan melez canavar, buradan anadoluya geçmiştir. Hititlerin Yakındoğu resim sanatını benimsemesiyle birlikte insan başlı kanatlı arslan figürleri de görülmeye başlar. Daha ileri dönemlerde de birçok kale ve mezar süslemelerinde kanatlı arslan motiflerini görülür. Özellikle bu motif kral mezarlarının üzerlerini süslemektedir (örn Kastamonu –Ev Kaya Mezarı). Yeni Asur döneminde Nimrud'da yapılan Asurahaiddin Sarayının bir oda girişinde öndeki çifti büyük, arkadaki ise küçük boyutlu insan başlı oturan kanatlı arslan biçiminde sütun altlıkları bulunmaktadır. Londra Victoria and Albert Müzesi'nde bulunan 11. Y.Y'a tarihlenen ipekten İran Selçuklu kumaşlarında hayat ağacı motifleri kanatlı arslan ve kuşlarla kuşatılmıştır. Anadolu Selçuklularında da bu motife sıkça rastlanır. Bu örnekleri onlarca çoğaltmak mümkündür.
Avrupa tarihine baktığımızda bu kıtanın en önemli ticaret merkezi Venedik şehrinin koruyucusu ve sembolü yine bir kanatlı arslandır. Bir zamanlar Venedikliler ellerinde bulundurdukları Mağusa'da (Kıbrıs) da kanatlı arslan figürlerini şehrin bir çok yerinde kullanılmışlardır..Kıbrıs'ın da akdenizin ortasında önemli bir ticaret merkezi olduğunu düşünürsek bu özdeşlestirme tesadüf değildir.
Turkish Energy Company-TECO 'nun logosu olan kanatlı arslan kısaca değindiğimiz bu kültür mozaiğinden esinlenerek hazırlanmıştır. Bir enerji firması olarak yeryüzünde ve gökyüzündeki güç, başarı ve kendine güveni göstermektedir. Yüzyıllardır anadoluda da kullanılan bu imge bizim enerji sektöründeki vizyonumuzu özetlemektedir.